DIY Heroica

Få mest ud af dine gamle LEGO klodser

Man skulle ikke tro det før man fik prøvet det, men Heroica fra LEGO kan være et ganske sjovt brætspil, og mulighederne for selv at designe spillebanen og aftale tilpassede spilleregler kan give nyt liv til dine gamle LEGO klodser.

Her får du det basale grundlag for at du selv kan starte dit helt eget Heroica univers.

Jeg præsenterer også min egen spilbane, og dens helte, skurke, genstande og relikvier samt banens regler til inspiration.

Heroica fra LEGO

Du kan selvfølgelig købe spillet og spille med udgangspunkt i de originale moduler.

Spillene forhandles ikke længere, men kan sagtens fås billigt på loppemarkeder mv.

Men det er absolut ikke noget krav at du anskaffer dig de originale spil for at opnå samme grad af underholdning.

Du kan sagtens bygge din egen spilbane, og endda uden at skulle opfinde dine egne regler, selvom det gør det langt sjovere, og endda fremgår af spilvejledningerne.

Terningen

Den første udfordring er terningen.

Terningen har to funktioner:

Flytte spillerne rundt på banen (prikkerne og skjold)

Nærkamp mod monstre (Skjold, sværd og kranium)

Læs mere herom i den danske spilvejledning nederst på siden.

Da den originale terning har to funktioner, kan du også sagtens have to terninger med hver sin funktion. Det er helt op til dig.

Er du allerede igang med at udtænke egne ekstra regler, har du sikkert allerede tænkt på en ludo-terning som erstatning for spillets originale. Hvis du har større afstande på din bane er en terning med flere prikker måske også mere hensigtsmæssig.

Ellers kan du printe dette billede i passende størrelse og lime billederne på en gammel terning.

Helte og monstre

Helte har forskellige egenskaber, som svarer til et af våbnene i spillet.

Tilsvarende har skurke styrke fra 1 - 3, som afgør hvor meget liv man mister i kampe.

Helte og monstre fra Borgen Fortaan

Spilbrikkerne behøver ikke at være de små armløse bæster fra originalspillet.

Det kan sagtens være brandmanden, kokken eller astronauten fra din gamle LEGO samling.

Brandmanden kan så være Kurt Russell i Flammehav, kokken er selvfølgelig Steven Seagal i Kapring på åbent hav, og endelig må astronauten være i Forrest Gump (og ikke Tom Hanks) i Apollo 13.

Hvem der skal være helt og med hvilken egenskab og hvem der er monster eller skurk og med hvilken styrke må du så selv afgøre. Prøv dig frem og lav om på egenskaberne hvis det bliver for let eller for svært.

Du kan lade dig inspirere af de fire spilvejledninger vedhæftet nederst på denne side.

Våben

Våben kan købes fra depotet for de guldstykker man finder på banen. Hvert våben giver en alternativ evne, som kan bruges, når man slår Heroica skjoldet med terningen (eller f.eks. globus med en Ludo-terning).

Genstande, relikvier, forhindringer mv.

I de originale spil er der en lang række genstande og relikvier med forskellige egenskaber og formål.

Det er ikke dem alle, som optræder i alle spillene.

Eliksirer fra Borgen Fortaan

Der skal altid være noget guld eller lignende til at købe våben for. Nogen af dem ligger på banen, mens andre står i depotet sammen med våbnene. Der kan evt. også være skattekister.

Endelig skal der være eliksirer med forskellige virkninger.

Forhindringer kan være låste døre, som kræver nøgle for at åbne eller hvor terningkast afgør om man kan passere mv.

Endelig skal der også være ekstra udrustning (ikke for mange, måske er én mere end rigeligt) som giver helten en ekstra egenskab, som evt. mistes ved en given situation.

Se spilvejledningerne, vedhæftet nedenfor, for inspiration.

Spilbanen

Sidst men ikke mindst skal du have bygget en spilbane og placere genstande og monstre eller skurke.

Kig de originale baner igennem for gode ideer, så der skabes mest underholdning.

3857 Draidabugten

3860 Borgen Fortaan

3859 Grotterne i Nathuz

3858 Skoven Waldurk

Det skal være noget med forhindringer, som kun kan passeres med forskellige genstande eller sådan noget. Måske noget med døre som åbnes et andet sted fra. Kun fantasien sætter grænser.

Husk at placere monstre eller skurke, så det er muligt at lande på en ledig plads efter en forhindring.

Mit Heroica spil univers

Jeg har en masse rum-lego, så mit Herocia univers tager selvfølgelig udgangspunkt på en rumbase på en planet i en galakse langt langt borte.

Ekstra udrustning skal selvfølgelig være en ekstra ilt-tank, som giver mulighed for at rykke ekstra felter.

Man skal passere farlige affyringsramper og beskadigede kontrolrum, bekæmpe andre astronauter som har fået rum-kuller og undgå at skudt af skurke.

Ja, min gamle LEGO samling får nyt liv igen.

Denne mobile affyringsrampe (6950) var min favorit. Den blev konstant bygget om og forbedret.

De "sejeste" klodser gik altid til den.

Før jeg fik den var det den noget mindre udgave (879) som stod øverst på listen.

Som du kan se, så er det altså 80'er rum-LEGO jeg har en masse af, da det var i 80'erne jeg var lille.

Jeg voksede op med TV-serier som Blake's 7 (jeg fik min mor til at strikke en trøje med seriens logo) og Doctor Who (den 4. doctor med Tom Baker), som blev vist på DR den gang), og så husker jeg enkelte afsnit af Månebase Alpha, som jeg også havde nogle actionmen fra, og endelig så var der V (en af mine LEGO astronauter fik en gennemsigtig grøn klods som hoved så han kunne være en af øglerne).

Vi kommer selvfølgelig heller ikke uden om Alien og Aliens.

Historie og plot

Alle mine rumuniverserne fra min barndom er blandet sammen i et stor pærevælling.

Heltene er netop ankommet til basen Cygnus Alpha på planeten LV-426.

Missionen for heltene er at tiltvinge sig adgang til laboratoriet og hacke de to computer-terminaler samt lukke for ventilen til brændstof forsyning til raketten - placeret midt på basen - før det lykkes at sende den mod jorden.

Inden man kan få adgang til laboratoriet, skal døren åbnes fra den hvide computer-terminal eller man skal have anskaffet et engangs nøglekort. Mere herom nedenfor under Forhindringer.

Tip: Sæt et bageur på f.eks. 15 minutter inden spillet begynder, og prøv om missionen kan fuldføres indenfor tiden. Næste gang kan tiden sættes til kortere tid.

aboratoriet er bemandet med 4 videnskabsmænd, som har fået rumkuller. De skal alle bekæmpes før det er muligt at hacke computerne og lukke for brændstof ventilen.

De 3 missionopgaver (2 computere og 1 ventil) giver 5 point hver.

Se mere om point optælling nederst.

Helte

Den første helt jeg kom i tanke om var Ripley fra Aliens, med hendes Power Loader.

Der er mange gode LEGO-udgaver af den, men de er alle utroligt store i forhold til den lille bitte LEGO figur inde i midten.

Jeg har brug for en der mere passer til de rigtige størrelses-forhold, så figuren også kan bruges som spille-brik. Og så var udfordringen også mine begrænsede 80'er klodser.

Som det kan ses på billedet fra filmen, er Power Loaderen ikke meget større end Ripley

Ripleys særlige evne, når du slår skjoldet er i nærkamp: Besejr ALLE monstre på tilstødende felter, og ryk derefter ét felt.

Din helt har en særlig evne, som kan bruges enten i eller uden for nærkamp.

Du må bruge den særlige evne, når du slår skjoldet.

Mine helte:

Brandmanden Kurt Russell

Uden for nærkamp:

Genvind alle dine livspoint.

Ripley med sin Power Loader

I nærkamp:

Besejr alle skurke på tilstødende felter, og ryk derefter ét felt.

Astronauten Forest Gump

Uden for nærkamp:

Skyd og besejr en skurk op til fire felter væk. Du kan også skyde om hjørner.

Soldaten Fætter BR

Uden for nærkamp: 

Ryk op til to felter, og besejr en skurk på et tilstødende felt.

Skurke

Hvis du rykker hen på et felt, der støder op til et felt med en skurk, SKAL du blive stående på feltet og kæmpe mod skurken.

Kampen afgøres af terningen. Se den originale vejledning.

Skurkene har forskellig styrke som vist nedenfor.

Ham yderst til højre er selvfølgelig Bishop fra Aliens, efter han er blevet revet over på midten.

2

2

2

3

2

1

3

1

Våben

Når det er din tur, kan du købe våben fra depotet for tre guldstykker pr. våben. Du kan også vælge at sælge våben tilbage til depotet for to guldstykker pr. våben.

Hvert våben giver dig en alternativ evne, som du kan bruge, når du slår Heroica skjoldet. Du kan have mere end ét våben, men du må kun bruge én evne ad gangen.

Bemærk: Ingen våben - bortset fra Sonic Svensknøgle - kan deaktivere eller beskadige den rød/sorte Delak som står foran spidsen af Starfleet Voyager 6929.

M41A 10-mm Pulse Rifle

En laser-modificeret udgave af det mest foretrukne våben blandt US Colonial Marines fra Aliens.

Udenfor nærkamp: Med dette våben tilegner helten sig evnen til at skyde og besejre en skurk op til fem felter væk i lige linje.

The Neutralizer

Modificeret Neuralyzer fra Men in Black.

I stedet for at slette hukommelsen på de omkringstående skurke, slettes skurken totalt, takket være indbygget mini Naquadah generator fra Stargate SG-1 som ved en fejl overbelaster kredsløbet.

I nærkamp: Besejr ALLE skurke på tilstødende felter.

Sonic Svensknøgle

Modificeret svensknøgle med teknologi fra Doctor Who's Sonic screwdriver.

Uden for nærkamp: Skyd og besejr en skurk op til tre felter væk. Du kan også skyde rundt om hjørner.

Med dette våben på dig vil Dalek ikke beskyde dig.

Energiskjold

Uden for nærkamp: Få op til to livspoint tilbage.

Dog ikke over det maksimale 4, eller 5 hvis du har den grå ekstra ilt-tank.

Alien Blaster

Energivåben fra Fallout 3, som skaber elektrisk skade på målet. Den elektriske skade medfører at der skabes et utilsigtet ormehul til spillets gulddepot.

I nærkamp: Besejr et monster på et tilstødende felt, og tag ét guldstykke fra depotet.

Plasma Gun

På grund af det voldsomme energiforbrug der skal til for at ionisere luften foran våbennet, så det kan omdannes til plasma, vil det føles som man man trækkes fremad når våbennet bruges.

Uden for nærkamp: Ryk ét felt, og besejr et monster på et tilstødende felt.

Genstande

Hver spiller vælger et af de 4 kratere i et af hjørnerne af spilbanen, til at opbevare sin oppakning.

Hvis du rykker hen på eller hen over felter med genstande, skal du samle disse genstande op og lægge dem i dit krater.

Livspoint

Hver helt starter med 4 livspoint.

Du mister livspoints i kampe mod skurke (se original spilvejledning) og ved fælder (se nedenfor).

Biomedic

Mine Biomedics fungerer fuldt ud som eliksirerne fra Borgen Fortaan.

Læg Biomedic'en på spildepotet når det er brugt.

Guld og sort antistof

Jeg havde ikke nok gule runde klodser, så de suppleres af sorte klodser.

Guld og sort antistof finder du rundt omkring på spilbanen, i containeren fra Starfleet Voyager 6929 og ved brug af Alien Blaster.

Er der ikke flere guld-stykker på spildepotet tager man bare en sort antistof. De har samme værdi.

Containeren fra Starfleet Voyager 6929

Hvis du rykker hen på feltet foran containeren, SKAL du blive stående på feltet og gennemsøge containeren. Slå med LEGO terningen igen, og se, hvad der sker.

Containeren kan kun tømmes én gang. Åben lågerne til containeren så man kan huske at den er brugt. (Det er muligt jeg skal ændre spilbanen, så containeren kan tømmes to gange, én gang fra hver side).

Containeren indeholder guld eller fælder. Se spilvejledningen for Borgen Fortaan. Hvis du finder guld, skal du tage det fra depotet.

Hacktool

Hacktool udleveres fra de 4 computer-terminaler, afhængigt af hvad man slår med terningen. Se mere nedenfor under Forhindringer. På hver hacktool er der 2 engangs nøglekort, som kan benyttes til at omgå forhindringer på banen.

Hvert nøglekort kan kun benyttes én gang, og kun af den helt som bærer nøglekortet. Det vil sige, har en helt anskaffet et hacktool, kan helten passere forhindringen to gange. Ved hver passage fjernes ét af nøglekortene.

De røde nøglekort stopper Dalek i skyde. Der er altså til 2 ture hvis man har hacktool med de to røde nøglekort.

Grå ekstra ilt tank

Samler du ilt-tanken op, bliver den en del af din udrustning.

Den ligger inde i forposten fra All-Terrain Vehicle 6927.

Du skal bekæmpe skurken der står ved indgangen og bagefter flytte helten ind i forposten for at samle ilt-tanken op.

Du kan beholde den til næste mission eller sælge den for to guldstykker. Vælger du at beholde den, får du et ekstra livspoint.

Sæt ilt-tanken på din helt - eller læg den i krateret - og sæt det ekstra livspoint i krateret med din oppakning.

Mens du har ilt tanken, kan du have op til 5 livspoint. Hvis du sælger ilt tanken, skal du lægge den spildepotet.

Mit spildepot

Som en udvidelse til de oprindelige spilregler kan man evt. aftale at heltene kan handle med hinanden med deres genstande mv. når de står på samme felt eller på felter der støder op til hinanden. Hvad genstandene skal koste kan aftales på forhånd eller være til konkret forhandling.

Forhindringer

Ud over skurkene er der forskellige forhindringer på spilbanen, som man skal passere med livet i behold.

Porte og døre

På min spilbane er der 3 porte eller døre, som kan åbnes fra en computer-terminal af samme farve som porten eller døren. Den første port er indgangen til spilbanen. Computer-terminalen kan ses til højre for porten.

Adgang gennem porten kan opnås enten ved at åbne den, eller ved at anskaffe sig et hacktool med et engangs nøglekort.

Hvad man opnår ved terminalen afgøres af terningen.

Der sker en mindre kortslutning i computer-terminalen. Du mister et livspoint, og døren åbnes.

Der sker en større kortslutning i computer-terminalen. Du mister to livspoints. Døren forbliver lukket.

Døren åbnes.

Du modtager et hacktool der svarer til farven på computer-terminalen. Døren forbliver lukket. Mod at aflevere ét nøglekort, kan helten som har kortet passere porten eller døren med tilsvarende farve. Der er to nøglekort på hver hacktool. Hvis en anden helt senere slår skjoldet ved en computer-terminal som allerede har udleveret sit hacktool, sker der intet.

Nedenfor vises den blå port. I baggrunden kan den blå computer-terminal skimtes.

Dalek

Ud over porte og døre, er der en forhindring i form af en rød/sort Dalek som er besat af at tilintetgøre alt og alle.

Hvis en helt står på et af felterne afgrænset med de røde skillelinjer når det bliver heltens tur, skal helten FØR sin tur slå med terningen for at afgøre den skade, som Daleks skud forvolder på helten.

I stedet for at slå med terningen, kan helten aflevere et rødt nøglekort, hvis helten har et hacktool med sådan et nøglekort.

Beslutningen om at bruge et rødt nøglekort skal træffes før terningen kastes.

Har helten ikke et rødt nøglekort, eller besluttes det at kaste med terningen sker følgende:

Du mister et livspoint. Dør helten går turen videre til den næste helt. Overlever helten er det heltens tur.

Du mister to livspoints. Dør helten går turen videre til næste helt. Overlever helten er det heltens tur.

De mister tre livspoints. Dør helten går turen videre til næste helt. Overlever helten er det heltens tur.

Du undviger Daleks beslydning, og mister ingen livspoints. Herefter er det heltens tur.

Dalek kan på samme vis sættes ud af drift fra den røde computer-terminal.

Hvad man opnår afgøres af terningen:

Der sker en mindre kortslutning i computer-terminalen. Du mister et livspoint, og Dalek sættes ud af drift i 2 minutter.

Tip: Indstil straks et bageur. De andre helte kan nu drage nytte af at Delek ikke kan beskyde dem.

Der sker en større kortslutning i computer-terminalen. Du mister to livspoints. Dalek forbliver aktiv.

Dalek sættes ud af drift i 2 minutter.

Du modtager et hacktool der svarer til farven på computer-terminalen. Dalek forbliver aktiv. Hvis en anden helt senere slår skjoldet ved en computer-terminal som allerede har udleveret sit hacktool, sker der intet.


Spilbanen

Jeg har bygget spilbanen på 4 rum-byggeplaner der er samlet til et stort krater.

Heltene ved indgangen til banen

Mission

Som allerede nævnt ovenfor, er missionen for heltene er at tiltvinge sig adgang til laboratoriet og hacke de to computer-terminaler samt lukke for ventilen til brændstof forsyning til raketten - placeret midt på basen - før det lykkes at sende raketten mod jorden.

Laboratoriet er bemandet med 4 videnskabsmænd, som har fået rumkuller. De skal alle bekæmpes før det er muligt at hacke computerne og lukke for brændstof ventilen.

Når helten rykker hen til et felt med ventil eller computer - efter at have bekæmpet evt. videnskabsmænd på tilstødende felter - skal helten NÆSTE gang det er dennes tur kaste terningen for at afgøre udfaldet:

Det lykkes at lukke for ventilen/hacke computeren. Du mister et livspoint.

Du mister et livspoints.

Det lykkes at lukke for ventilen/hacke computeren.

Det lykkes at lukke for ventilen/hacke computeren og du får en ekstra tur.


De 3 missionopgaver (2 computere og 1 ventil) giver 5 point hver.

Regler

Det er reglerne fra den originale spilvejledning som gælder, hvor der ikke er lavet undtagelaser, som nævnt ovenfor.

Ellers kan man altid rette lidt og aftale nye regler.

Er det for let kan man tilføje flere skurke. Husk at blive enige om deres styrker.

Man kan også ændre på grænsen for livspoints og hvor mange felter der kan flyttes, ved f.eks. at bruge en LUDO-terning i stedet. Så skal man lige blive enige om hvad øjene gælder for ved kampe mv.